دسته‌بندی نشده

ایمنی جوشکاری هواگاز

نکات ایمنی در جوشکاری هواگاز

ایمنی جوشکاری هواگاز در کار بسیار مهم می باشد چرا که این نکات و تجهیزات ایمنی سبب کم تر شدن خطر جانی برای فرد کاربر داشته باشد که در این مقاله به این تجهیزات و نکات می پردازیم

انواع گاز برای حمل و نقل معمولا در سیلندر یا کپسول های فلزی ذخیره می شوند. در ایران سیلندر گازها توسط رنگ آنها کد گذاری و مشخص می شوند . برای سیلندر استیلن رنگ زرد و برای اکسیژن رنگ سیلندر سیاه است.

البته در حالت استاندارد باید یک برچسب روی سیلندر مشخص کننده نوع گاز موجود در آن باشد. همچنین برای جلوگیری از اشتباه بین گازهای قابل احتراق و غیر قابل احتراق ، سیلندر های گاز اکسیژن دارای مهره راست گرد و برای استیلن چپ گرد است.

اما در مورد باز و بست شیر انواع کپسول ، در جهت خلاف حرکت ساعت باز و در جهت ساعتگرد بسته می شوند.

گاز اکسیژن باعث افزایش قدرت شعله می گردد و مخلوط اکسیژن و گاز سوختنی می تواند شعله قوی ایجاد کند. بدلیل احتمال انفجار باید سیلندر اکسیژن و گاز در فضای آزاد و جدا از یکدیگر نگهداری شوند.

نکات ایمنی جوشکاری هواگاز مورد توجه برای اجتناب از اتفاقات و حوادث

سیلندر ها را در جایی با تهویه مناسب و ترجیحا فضای آزاد نگهدارید

فضای نگهداری سیلندر ها باید از گرما ، جرقه و خطر آتش سوزی دور باشد.

سیلندر ها باید به دقت و در شرایط مناسب نگهداری شوند

نکته دیگر این است که سیلندر اکسیژن و گاز سوختنی باید حداقل ۳ متر و یا با یک دیوار عایق در مقابل آتش از هم دور باشند.

در محل نگهداری کپسول های گاز باید علامت سیگار نکشید نصب کنید

نکات ایمنی در جوشکاری هواگاز

مدیریت گاز های فشرده

فشار گاز موجود در کپسول بوسیله رگلاتور ها از فشار زیاد به فشار مناسب برای جوشکاری می رسند و مانومتر ها نقش متعادل کننده فشار را بازی می کنند.

معمولا رگلاتورها دارای دو نمایشگر برای فشار هستند که آن فشار سنجی که فشار بالاتری را نشان می دهد مربوط به فشار کپسول و فشارسنجی که دارای محدوده کمتری است مربوط به گاز خروجی به سمت کپسول است.

جریان گاز خروجی توسط یک پیچ تنظیم کننده بر روی مانومتر متناسب با نیاز مصرف کننده تنظیم می شود. بر اساس دستورالعمل استاندارد توصیه شده درجه نمایشگر بصورت سالیانه تست و هر پنج سال یکبار تعویض گردد.

آن چیزی که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد آن است که رگلاتور متناسب با فعالیت و فشار مورد نیاز انتخاب شود و همچنین شیلنگ دوقلو با تحمل فشار مناسب و بدون هیچگونه نشتی متصل گردد.

پیچ اتصال شیر کپسول به مانومتر باید به خوبی تمیز گردد. بدلیل فشار پایین کپسول استیلن فشار خروجی آن پایین است و تمیزکاری آن ساده تر است .

اما در مورد کپسول اکسیژن و سایر گازهایی که فشار آنها بالا است حتما باید با هوای فشرده از براده و کثیفی های موجود پاک شوند.

توجه مهم : گاز اکسیژن به شدت با روغن و گریس واکنش نشان می دهد و برای اتصالات آن به هیچ وجه از روغن روان کننده و یا روان کننده های دیگر استفاده نکنید.

مقدار مصرف گاز بر حسب ساعت

انواع سیلندر کپسول گاز

نکات ایمنی جوشکاری هواگاز مورد توجه برای اجتناب از اتفاقات و حوادث

سلیندر های ذخیره سازی گاز بسیار سنگین هستند و احتمال دارد از کنترل خارج شوند . برای باز و بسته کردن بسیار دقت کنید.

شیر کپسول و محافظ آن باید همیشه در بهترین شرایط باشد.

برای آگاهی از میزان گاز در سیلندر فقط از مانومتر استفاده کنید

قبل از اتصال رگلاتور به سیلندر ، اتصالات را از هرگونه کثیفی و روغن تمیز کنید.

قبل از اتصال رگلاتور به سیلندر پیچ تنظیم فشار را باز کنید تا از ورود گاز با فشار غیر قابل کنترل جلوگیری کنید.

ایمنی جوشکاری هواگاز اول ایمنی بعد کار

نحوه استفاده از گازها

برای شروع شعله ، گازها در میکسر روی دسته و یا در لوله و قبل از نازل به نسبت صحیح با یکدیگر مخلوط می شوند. شیلنگ دوقلو بین رگلاتور و سرپیک جوش باید بوسیله رنگ کد بندی شوند.

در ایران رنگ قرمز برای استیلن و آبی برای اکسیژن استفاده می شود. شیلنگ هواگاز باید در مستقیم ترین حالت برای استفاده باشد و همچنین بصورت روزانه از نظر آسیب دیدگی و فرسودگی تست شود .

همچنین از قرار دادن شیلنگ در نزدیکی حرارت و اشیای تیز و برنده که باعث آسیب رساندن به دیواره شیلنگ می شود خودداری نمایید. همچنین توجه داشته باشید کپسول استیلن همیشه باید ایستاده باشد.

در شروع هر شیفت کاری و قبل از شروع جوشکاری باید شیلنگ و سری هواگاز را از هرگونه گاز دیگری غیر از اکسیژن و گاز خالی نمایید.

این تخلیه شیلنگ و پر کردن از گازهای مورد نیاز باید در فضای باز انجام گردد . ضروری است که جریان اکسیژن خروجی به هیچ وجه با روغن تماس نگیرد چرا که خود به خود انفجار حاصل می کند.

برای روشن کردن شعله باید از فندک جوشکاری مخصوص و بلند که از سوختن دست جلوگیری می کند استفاده کنید.از کبریت یا فندک معمولی و یا از فلز مذاب ، مخصوصا در فضای بسته برای روشن کردن شعله استفاده نکنید.

سیلندر گاز ها تحت هیچ عنوان نباید گرم شوند و تحت حرارت شعله قرار بگیرند.مثلا در فضایی که جوشکاری قوس الکتریکی انجام می شود نباید اجازه ایجاد قوس بین سیلندر گاز و الکترود جوشکاری اتفاق بیافتد.

جوشکار باید از عینک جوشکاری مخصوص استفاده کند هر چند اشعه UV بسیار کم باشد. شدت اشعه صادره از شعله و شماره درجه شیشه عینک متناسب با ضخامت قطعه جوش مشخص می شود.

جدول زیر شماره تیره گی شیشه عینک جوشکاری متناسب با جریان گاز استیلن را مشخص می کند:

درجه سیاهی عینک جوشکاری مخصوص متناسب با جریان گاز سوزاننده :

فعالیت مقدار جریان گاز سوختنی برحسب لیتر بر ساعت

روش تمرین ایمنی و اجتناب از حوادث

در هنگام تمیزکاری مهره سیلندر ، اتصال مانومتر و تخلیه شیلنگ ، صورت و چشم خود را با پوشیدن ماسک تمام صورت مراقبت نمایید.

از ماسک تمام صورت با پوشش مناسب چشم استفاده کنید

لباس کار نسوز استفاده کنید.

از گرم نشدن سیلندر اکسیژن و استیلن توسط شعله و یا قوس الکتریکی اطمینان داشته باشد

تشخیص نشت

قبل از شروع جوشکاری از بررسی اتصالات و شیلنگ ها برای نشت گاز اطمینان یابید. در حالی که بوی بد استیلن قابل تشخیص است ( در سطوح کمتر از ۲درصد) اما اکسیژن بی بو است.

بهترین راه تشخیص نشت گاز در اتصالات و شیلنگ ها توسط کف صابون است ( خطای زیر ۰٫۵ درصد) و یا توسط شرکت فروشنده گاز این کار را انجام دهید. با استفاده از یک قلم مو اتصالات و شیلنگها را به کف صابون آغشته کنید و اگر حباب ایجاد شد یعنی نشتی وجود دارد. قبل از انجام تست مناطق مورد تست را حتما تمیز کنید تا دقت تست بالاتر رود.برای بر طرف نمودن نشت شیلنگ ها باید از کوپلینگ در محل نشتی استفاده کنید.

برگشت شعله و فلاشبک

برگشت شعله (Back Fire با صدای پاپ ) همراه با صدای انفجار بدین معنی است که شعله نازل جوشکاری خفه می شود و ناگهان شعله سر نازل جوش خاموش می شود. بیشترین علت وقوع خفگی شعله زمانی است که نازل جوش بسیار به قطعه کار نزدیک می شود.

برگشت شعله ( Flashbackبا صدای جیق) این نوع از برگشت شعله بدین معناست که شعله داخل نازل جوش تشکیل می شود و شدت آن بیشتر می شود. در این نوع از برگشت شعله امکان حرکت شعله داخل سرپیک جوش و از طریق شیلنگ ها به سمت کپسول نیز وجود دارد. بیشترین علت وقوع این حادثه فشار کم گاز و سرعت کم آن است. دلیل دیگر این اتفاق می تواند فشار بیشتر استیلن به نسبت فشار اکسیژن باشد. معمولا در هنگامی رخ می دهد که سیلندر اکسیژن خالی می شود اما دلایل دیگری همچون نشتی شیلنگ ، اتصالات معیوب و یا عدم تخلیه شیلنگ از گازهای غیر اکسیژن و استیلن قبل از شروع جوشکاری باشد.

فلاشبک و شیر یکطرفه توانایی تشخیص برگشت شعله را دارند و در این زمان اجازه برگشت شعله در سیستم جوشکاری را نمی دهند. فلاشبک برای هر دو گاز اکسیژن و استیلن وجود دارد و پس از نصب نه تنها بصورت اتوماتیک از جرکت معکوس شعله جلوگیری می کند از رسیدن شعله به مانومتر نیز پیشگیری می نماید.

روش مقابله با برگشت شعله و فلاشبک

  • کارهایی که باید پس از خاموش شدن شعله در اثر بک فایر انجام دهید:
  • شیر روی دسته جوشکاری را ببندید ( اول گاز سوختنی )
  • نازل جوشکاری را چک کنید
  • مانومتر ها را بررسی کنید
  • سرپیک را مجددا روشن و شروع به جوشکاری کنید
  • اما اگر آتش همچنان روشن است و در اثر برگشت شعله خاموش نشده
  • برای جلوگیری از تو کشیدن شعله ، شیر اکسیژن دسته را ببندید
  • شیر استیلن دسته جوش را ببندید
  • شیر کپسول اکسیژن و گاز را ببندید.
  • پیچ تنظیم فشار روی مانومتر را ببندید
  • شیر اکسیژن و استیلن روی سرپیک جوش را باز کنید تا فشار درون مسیر تخلیه گردد
  • شیر روی دسته سری جوش را ببندید
  • نازل جوش و رگلاتور را از نظر سلامت بررسی نمایید
  • سرپیک را دوباره روشن کنید و شروع به فعالیت نمایید
  • در صورت برگشت شعله و آتش گرفتن شیلنگ ، رگلاتور و یا اتصالات به دستورالعمل زیر عمل کنید
  • در صورت امکان بلافاصله شیر روی کپسول گاز و اکسیژن را ببندید.
  • اگر احتمال آسیب وجود ندارد از سیستم های آتش نشان کمک بگیرید و آتش را خاموش کنید
  • اگر احتمال آسیب وجود دارد با آتش نشانی تماس بگیرید.
  • پس از خاموش شدن آتش ، کلیه قطعات را بررسی و قطعات آسیب دیده را تعویض نمایید.
  • در صورت وقوع برگشت شعله احتمال خراب نشدن قطعات وجود دارد . اما لازم است تمامی مسیر مجددا بررسی و در صورت لزوم جایگزین شود.

در صورت وجود فلاشبک در مسیر باید فلاشبک نیز از نظر سلامتی مورد بازرسی قرار گیرد در برخی از انواع فلاشبک در هنگام برخورد با شعله فلاشبک از بین می رود. طبق دستورالعمل استاندارد شیر بدون بازگشت و فلاشبک ها هر پنج سال باید تعویض گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *